maanantai 10. syyskuuta 2012

Operaatio kesäkeitto.

Tässä nyt ehkä on käynyt pikkuhiljaa ilmi etten ole mikään kodin hengetär, ainakaan keittiössä. Tykkään kyllä syödä ja notkua jääkaapilla, mutta se varsinainen ruuanlaitto ei oo ihan mun bravuureita.

Paitsi nyt! Oon menestyksekkäästi kokeillut viikon sisällä KAHTA eri ruokalajia, ja tää suksee on noussut hattuun. Monen vuoden projekti "Uskallanko kokeilla aidon risoton tekemistä?" alkaa siintää jo lähitulevaisuudessa - nyt on soppakuutioita JA valkkariakin. Tiedän, tiedän - melko uskomatonta että Sannalla on valkkaria eikä se juoppo oo vielä tenuttanut sitä, mutta siinä kävi niin että kun tämä Operaatio Kesäkeitto alkoi niin aattelin että jos siemailee viiniä samalla niin automaattisesti ruuanlaittotaito paranee. Sitten unohdin sen loppupullon ja nyt ees minä en uskalla sitä enää juoda kun on viikon ollut avattuna jääkaapissa. Että ehkä tässä vielä joku päivä saadaan risottopostaus! EHKÄ.

Noniin, tais mennä vellit ja soosit sekasin tai ainakin levitä. Mistä mä puhuin?

Niin se kesäkeitto! Oon elämässäni kerran tehnyt kalakeittoa, se ei ollut herkullista, ja nyt vähän aikaa on tehnyt ihan hirveesti mieli kesäkeittoa. Äitin tänne saaminen oli hankalampaa kuin kauppaan meno (äippä toki antoi henkistä tukea ja maittavia ohjeita puhelimitse) joten reippaasti, rohkeasti ja hivenen peläten päätin tehdä sitä itse.

Jukoliste, tyypit! Se oli ihan tajuttoman hyvää! Sellasta että taju lähtee. Nauroin kun maistoin sitä ekan kerran - se näytti oikealta ja maistui taivaalliselta. Mun kämppiksiä aina naurattaa kun ne tulee keittiöön ja mä oon siellä, oon joko kokkaamassa tonnikalanuudelia tai mahdollisesti yltiöonnellisena ja ylpeänä itestäni just kokeillut jotain uutta.

Kattokaa nyt sitä!


Mulla oli siis
- kasvisliemikuutio (eka kerta kun ostan kuutioita ikinä!)
- pottuja
- maitoa
- voita
- mausteita (kaikkii hyviä, kuten aromisuola ja paprika)
- kukkakaalia pussi
- kasvissekoituspussi (purjoa, porkkanaa, sipulia, lanttua)


Ekaks kiehumaan toi kasvissekoituspussi koska lantussa kestää ihan törkykauan. Keitä ne puolikypsiksi about, sitten potut sekaan. Kun melkein on jo muikeaa niin kukkakaalit sinne kans.


Sitten toi kuutio.


Nyt se maito sitten, sillä tavalla että tulee kivan valkoista (ei rasistisesti). Ja nokare voita!

Sen jälkeen kaadat vähän keitinvettä pois koska sitä on kuitenkin liikaa eikä maito mahdu. Avot.


Okei, eihän se ihan oikealta ja perinteiseltä sommarsopalta näytä. Piti vähän soveltaa koska kaupassa ei ollut ihan kaikkea, ja kesäkeittoonhan voi vähän viskoa mitä vaan. Olin tarjoushaukkana myös liikkeellä eli punnan kasvispusseja tarttui kyytiin.

Ainoa asia mistä muistuttaisin on se että kannattaa leikata ainekset pieniksi. Sellaisiksi kerralla suuhun meneviksi. Helpottaa näppärästi syömistä. Ai niin ja ainakin toi OXO murenee tosi huomaamattomasti. Sotkuisesti. Pöydälle. Lattialle. Varovasti sen kanssa.


Aikaa tähän meni ehkä 50 minuuttia, mutta se on luultavasti vaan ton lantun vika. Ens kerralla laitan vaan vielä enemmän kukkakaalia ja sitten niitä herneitä. Ja purjoa. Ja perunaa tosi tosi paljon.

Erityisen voitokkaan tästä kokeilusta tekee se, että väliaikatietona päivitin Facebookkiin aika monta oppimispointtia koska kuvittelin että asiat meni väärin, mutta lopputuloksena ei ollutkaan yhtään virhettä. Oon mainio!

... Niin että mitenkä pitkän selostuksen sitä sitten saa siitä että teki kesäkeittoa? Mahdollisesti pidemmän kuin avokadopastasta, joka on tää toinen uusi ihmeruoka jota osaan tehdä.

Uppooko soppa?

2 kommenttia:

Little Talks kirjoitti...

MIKÄ HELEKUTIN RUOKABLOGI TÄSTÄ ON TULLU?

No ei vaineskaan, hyvältä näyttää ja oon tosi ylpeä susta! :) <3

Sanna kirjoitti...

Jamy - Ehkä mun pitäiski muuttaa tän nimeks Ruokakassi :D
<3