maanantai 26. syyskuuta 2011

HENGISSÄ!

Huuhaa. Eka koulupäivä takana! Olo on hyvä ja iloinen, kahden synttäribissen takia vähän kikattelevainen, mutta tossa kun istuin vanhan kunnon lähikuppilan terassilla ja mietiskelin syntyjä syviä, tai no tätä ekaa koulupäivää, niin oli hyvä fiilis. Ihan mielelläni meen huomenna takas.

Kaikki henkilökunta oli tosi kivaa, eikä noi koululaisetkaan näyttäneet niin chaveilta ja pissiksiltä ja nuorilta mitä aluksi pelkäsin. Oikeastaan kaikki näytti just siltä miltä musta tuntui, jännittyneeltä. Mun tutkinto on Business Schoolin alla, eli tänään kaikki enrollanneet (enrolment on siis se kouluun rekisteröitymispäivä, ja tänään hoidettiinkiin vaan kaikki paperihommelit) on varmaan ton BS:n alta. (Hahaa, toivottavasti en kotvasen päästä käytä tota lyhennettä siks et se ois bullshittiä) Ehkä? siksi väki olikin aika international-painotteista, tai musta ainakin tuntu et tosi moni oli Euroopan ulkopuolelta, erityisesti Lähi-Idästä ja Aasiasta.

Nyt seuraa sitten mahdollisimman informatiivinen postaus enrollauksesta, joka toivottavasti auttaa mun blogia seuraavaa juurikin London Mettiin hakevaa tiedonjanoista yleisöä. En tiedä miten tuo hallinnollinen puoli muissa yliopistoissa hoidetaan, mutta meillä meni näin.

Enrollaus alkoi 10:30, ja silloin oli aika kovat jonot jo. Meille jonoon jaettiin laput, joissa kerrottiin että mitä missäkin vaiheessa A-E tapahtuu, mitä papereita katotaan. Jono liikkui suht nopeasti, oisinko mä oottanut puolisen tuntia ennen kuin olin ekalla tiskillä. Siinä tsekattiin admission letter eli todistus siitä että oot valittu yliopistoon, passi ja jos UK:n hallitus maksaa lainana sun lukukausimaksut, niin se. Sitten varsinaiseen rekisteröintiin. Siinä kysyttiin läpi rikosrekisterihommat, piti allekirjoittaa "sopimus" yliopiston kanssa, ja sitten ne halusi sun alkuperäiset koulutodistukset joiden perusteella oot hakenut kouluun (eli yo-todistus ja lukion päättäri). Mulla oli ne mukana, mutta ei käännöksiä. Hain alunperin Kilroyn kautta, jonne toimitin noi todistukset, ja ne käänsi ja lähetti yliopistoon hakuvaiheessa (käännökset tarvitsee jo hakuvaiheessa). Olin jotenkin ajatellut että niillä on ne jo, eikä mun tarvi niitä erikseen toimittaa. Väärin! Mä sain sitten lapun että todistukset käännöksineen pitää toimittaa 31.10. mennessä tai lentää ulos koulusta - sain kuitenkin ton enrolment-rekisteröinnin hoitaa loppuun asti.

Seuraavaksi mentiin tiskille, jossa tehtiin ID-kortit. Ihanvitunhirveäkuva. Onneks henkilökunnan jäsenistäkin pari sanoi kun sitä kauhistelin et ei niissä kukaan näytä hyvältä.

Lopuksi oli vapaaehtoinen tiski, jossa kirjotettiin opiskelijalle "standard letters" eli UK:ssa elämää helpottavia lappuja. Kirje pankille (piti päättää siinä että minne pankkiin tilin haluaa, ne osoittaa sen suoraan ko. pankille) että opiskelija on opiskelija, sitten semmonen yleinen koululle rekisteröitymis-todistus (jonka Kela vaatii) ja täällä maksettavaa council taxia varten todistus (opiskelija saa siitä vapautuksen jos asuu pelkästään opiskelijoiden kanssa, tai alennusta mikäli kämpässä asuu myös työssäkäyviä - mä en rehellisesti tiedä miten toi menee, maksan mun kämppisvuokranantajalle könttäsumman kuussa ja siihen sisältyy kaikki, pitää kysellä).

Mulla tais mennä tohon kaikkeen kaks tuntia. Koska vähän stressas toi todistusten käännösten toimittaminen, menin käymään koulun admissions-toimistossa josko niillä olisi mun hakemus liitteineen tallessa. Olihan niillä! Sain siitä kopiot (huom! mä vein kopiot jotka oli ok, varmuudeks mulla oli myös alkuperäiset suomalaiskopiot tallessa, mutta en tiedä käykö pelkät kopiot aina) ja jonotin taas puolisen tuntia tonne enrollaus-saliin. Onneksi heti ekalla tiskillä oli kiva setä, joka hoiti asian ilman et jouduin jonottaa sille toiselle varsinaiselle rekisteröitymistiskille.

Ajattelin hoitaa tilinavaamisen samalla sitten pois alta. Pyysin koululla että kirjoittavat todistuksen HSBC:lle sittenkin, aluksi olin ajatellut Barclay'siä mutta sinne pystyy vaan jotkut tietyt henkilöt kirjottaa todistuksen (eli koulun joku toinen hallintotoimisto). En jaksanut jahkata niin otin sitte ton kakkosvaihtoehtoni.

Menin pankkiin. Tuli ongelma. Mun todistuksessa koululta luki sama osoite vakkarikotiosoitteena ja lukukauden aikasena osotteena. Ne kuulemma tarvii tiedot kahdesta edellisestä kämpästä = sun nykyisestä ja edellisestä, tai useessa tapauksessa sun kotimaan osoitteen (vanhemmat tms.). Mulla ei ole Suomessa vakiosoitetta koska en siellä asu, mut oon jonnekin laittanut tädin osotteen koska kun oon Suomessa niin siellä lähinnä majailen, plus asuin siellä viikot ennen muuttoa tänne. Tämä kuulemma ok.

No mulle saatiin sitten vietyä tilinavaamisprosessi mahdollisimman loppuun, tarvii vaan viedä niille uus todistus koululta jossa lukee kaks eri osoitetta. Mun pitää siis vaihtaa se koulun intrassa ensin ja sitten pyytää jotain toimistoa printtaamaan se. Toi opiskelijatili HSBC:llä maksaa 8 puntaa kuussa, ja saan Visa Debit-kortin viidessä päivässä. Voi käyttää mitä vaan pankkiautomaattia täällä pankista riippumatta. Tilille pano on ilmaista, sieltä ulkomaille siirtäminen maksaa 9 puntaa kerta. Ok, vähän ehkä kallista, mut toisaalta lähinnä ehkä siirtelen Suomen tililtä rahaa sinne. Tilin halusin avata tänne parista syystä: siksi, että UK:lta opintotukea hakiessa pitää olla UK:n tili ja siksi, että toi Suomen kortin vinguttelu on vähän kallista.

No morjens oliko vähän väsynyt räpätys ilman kuvia? Oli. Siksi tässä onkin lopuksi

MUISTILISTA:
- Mukaan enrolmenttiin: admission letter, todistus Students Loans Companylta että ne maksaa sun lukuvuosimaksut (tai sitten maksat paikan päällä itse jos oot rahakas), passi (jos se on yli 3 vuotta vanha, pitää olla vanha passi myös!), alkuperäiset yo- ja lukion päättötodistus, JA NIIDEN KÄÄNNÖKSET
- ID-kortin kuva otetaan heti ekana päivänä! Harjoittele hymyilyä!
- Pankki: tarkista että koululta saatavassa todistuksessa on kaksi eri osoitetta (jossa asut nykyään sekä esim. vanhempien osoite)

Päällimmäisenä tästä päivästä ja koulusta jäi tosi hyvä fiilis. Henkilökunta oli kivaa, kaikki paikat oli selkeästi merkitty, ja apua sai kiitettävästi jos sitä tarvi. Muutenkin musta koulu on hoitanut kaiken kiitettävästi, meiliin on tulleet aika selkeät ohjeet että missä pitää olla ja milloin, jopa lukujärjestys tuli ihan valmiina! Käsittääkseni Suomessa esim. pitää aika paljon itse huolehtia, ihan lukiosta asti, muistan miten niitä kurssitarjottimia väänsi ja käänsi. Paskin asia päivässä oli ID-kortin kuva, mutta toisaalta mun naamahan se on, vaikea muita siitä syyttää. Kai sitä ois voinut pyytää uuden kuvankin niitä ottamaan, mutta olin niin hämmentynyt etten tajunnut.

Ainoa asia mikä mua vähän tässä päivässä harmitti oli että vaikka tosi moni kattoi mun henkkarit, ei ykskään onnittelut :( Ehkä ne on vaan päivämäärän ymmärrys -haasteellisia. Tuntuu harvinaisen vähän synttäripäivältä, vaikka postissa tulikin ihana kortti ja ihan lahjakin, ja kämppikset oli koristellet meidän yleisen viestitaulun eli jääkaapin oven aamulla synttäritoivotuksilla.

Huomenna mulla onkin aamusta eka kolmesta pakollisesta alustusluennosta, joilla käsitellään et mitä ko. pääaine antaa, vaatii, tarjoaa ja silleesti. Iltapäivällä on sitten toinen samanmoinen. Keskiviikko menee ihan vaan sosiaalisissa merkeissä, aattelin käydä vanhempien opiskelijoiden tapaamisessa ja ehkä leffaa katsomassa koulun viihdekompleksissa. Torstaina on vika alustusluento, jokiristeily ja BS:n iltapippalot. Perjantaina taas voi vaan valita mitä haluaa tosta alottelijoiden viihdeoppaasta. Maanantaina alkaa sit ihan varsinainen koulu.

Ei kommentteja: